© Ulrica Sundqvist (fotograf Johan Gunséus, Umeå, www.gunseus.com)

tisdag 3 januari 2012

Fysisk hälsa

Har haft diskussioner på facebook angående vår fysiska hälsa och känner att jag behöver skriva lite om mina tankar kring detta och min resa som jag gjort. Det här är en kort sammanfattning om detta, för om jag skulle gå in i detalj om allt som påverkat, obalansen och vägen ur den, så skulle det nog bli en hel bok. :)

Jag har alltid varit en väldigt öppen och känslig människa något som jag förstått så här efteråt. Att inte ha kunnat hantera allt som kommit till mig från min omvärld och veta hur jag skulle bearbeta det, rena mig ifrån det skapade stora oblanser i min fysiska kropp. Det största problemet har nog varit att inte kunna röra på mig som andra människor, att inte kunna träna, gå promenader som varar mer än 15 min. Det har varit en stor begränsning och påverkat min fysiska kropps styrka och skapat stora obalanser i mitt matintag. Om man inte rör på sig går energin till att procucera magsaft och bryta ner mat, suget efter mat gjorde sig hela tiden hörd. Dessutom så går energin till känslor och tankar och i mitt fall så gjorde jag av med energi genom att skapa problem, för att sedan lösa dem. Inget av detta var något som jag var medveten om. Det enda jag känt var en stor oro och ångest, som kommit ur den obalans som alla mina kroppar befunnit sig i. Det ena problemet skapade det andra och så har det rullat på. Jag har aldrig tyckt att jag ätit särskilt stora mängder mat, inte heller har jag varit någon som druckit läsk eller ätit mycket chips och godis. Ändå har jag haft en liten övervikt och lätt samlat på mig vätska i kroppen, som mest vägde jag 95 kg och det var åren efter att jag fått Elis. Den stora smällen kom för lite över 2 år sedan, efter att jag fått barn. Magen slutade fungera och hela systemet lades ner. Inte hittade de något fel men ett halvår senare så blev jag diagnosticerad med Endometrios en sjukdom som medför kraftiga smärtor och inflammationer runt omkring i buken och har sin upprinnelse i livmodern. Då var jag tvungen att på allvar ta tag i mina matproblem och göra de förändringar jag förstått och fått kunskap om att jag måste förändra. Slutade med allt gluten, socker och mjölkprodukter, lagade bara min egen mat, inga tillsatser, inget processat bara så naturligt som möjligt, inom 2 månader hade jag tappat 15 kg och hela jag var så fylld av energi, kraft och rörlighet. Under 1 år var jag väldigt strikt i min kost men maten är en stor utmaning för mig i detta liv. Sakta men säkert så faller man tillbaka. Det svåra för mig är att sluta med bröd och gluten. Har inte än förlikat mig med tanken att om jag ska klara det måste jag sluta för alltid. För precis som med socker och annat beroende, tar man lite så är man fast igen. Idag äter jag fortfarande socker, vete och mjölkprodukter. Har slutat i stort sett med kött, äter ägg och fisk. Jag har accepterat att detta är en process och att jag är på väg åt rätt håll. Jag vet att jag måste dra ner på mängden mat ännu mer, bara äta mat som jag tillagat själv, sluta med allt socker och vete men jag måste känslomässigt och mentalt acceptera det innan jag kan utföra det. Men jag minskar ner allt eftersom och nu har jag funnit det bästa näringstillskottet hittills. Jag har en vetskap inombords att om jag ska klara av att ställa om kosten måste jag kunna ersätta det med något som är mättande och fullvärdigt näringsmässigt och nu har jag funnit något som hjälp mig en bit på vägen. Suget har minskat betydligt och kroppen har fyllts med energi, går och lägger mig mycket senare på kvällen och vaknar vid 5 pigg och utvilad. Förut har jag vintertid alltid behövt 12 timmars sömn.Det bästa av allt är att jag kan röra på mig mycket mer, jag kan nu ta 40-45 min promenad utan att bli sängliggandes flera dagar efteråt i muskelkramp och förkylning.

Självklart är detta endast en kortfattad beskrivning till detta skall även tilläggas många års arbete med healing, känslomässigt läkande, mentalt omställande, att möta sig själv och se den rädsla, oro, upplevelser som skapat så stora obalanser i hela mig. Den största läkningen skedde när jag blev mamma, för det finns inget som är så utmanande och helande som att sätta ett barn till världen. Då måste du möta allt som du kämpat med, du måste se ditt sanna jag. För vill man bli en bra förälder och överösa sitt barn med kärlek, glädje, trygghet, kreativitet och balans, så måste man skapa det inom sig själv. Do or die. Sedan är jag en sån människa som när jag känner att jag måste göra något går jag in och gör det till 200% och ber och ber och ber om hjälp. Då kommer också hjälpen och många gånger kraftfullt. Jag har aldrig gjort och kommer aldrig att göra något halvdant, gör jag något så gör jag det fullt ut. Jag har bett om att få se och kunna släppa allt som hindrat mig att vara mitt sanna jag och jag har fått sett och mött detta fullt ut. Just nu befinner jag mig i en process att släppa, släppa, släppa, kontrollbehov, beroende, mitt gamla jag och öppna upp, känna tillit till kärleken och ljuset och följa flödet.

Sammanfattningsvis det som jag anser vara viktigt när det gäller kosten och näring till den fysiska kroppen,  är att äta
- mindre
- så naturligt som möjligt och som du lagat själv
- mat som du, om du har möjlighet, odlat själv. Om inte köp ekologiska produkter
- mat du kan ta tillvara själv ute i naturen
- mer vegtariskt; för det belastar kroppen mindre, många djur som vi äter idag har inte haft det så bra och den negativiteten sprider sig till ens kropp och belastar den när man äter den. Vi behöver inte så mycket proteiner via kött. Vi behöver protein men absolut inte så mycket som vi sätter i oss idag. Jag har läst någonstans att man behöver lika mycket protein i gram som man ska väga i kilo. Då kan man också välja att äta dessa proteiner vegetabiliska.
- ett bra multivitamin tillskott. Maten vi köper idag innehåller pga många faktorer inte så mycket näring och det gör att vi känner att vi måste äta mer och lägger på oss en massa övervikt istället, samtidigt som kroppen svälter. Själv har jag kommit i kontakt med FitLine och det har gett mig tilbaka min funktion i benen och jag verkligen känner att näringen kommer mig till godo i kroppen. Jag är piggare och behöver sova mycket mindre sedan jag började äta detta.
- kolloidalt silver, motverkar bakterier och virus  Världen har ju äntligen börjat inse att antibiotika inte är så bra. Kolloidalt silver har använts under århundranden innan antibiotikans uppkomst, så är ett bra sätt att själv kunna försvara sig mot förkylningar och influensa. Läs mer på http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art1.htm
- c-vitamin extra under höst, vinter och vår. På kost- och näringsutbildningen fick jag lära mig att man kan äta upp till 3 gram per dag när man känner sig nedsatt och påverkad av förkylningar. Normalt äter jag 1 gram per dag under dessa årstider och ökar upp till 3 gram per dag när jag känner mig hängig. Det bästa c-vitaminet som jag testat är Great Earth Super C Complex 1000, finns att köpa på www.bodystore.com

Kanske det viktigaste jag lärt mig under alla dessa år är att det inte bara finns en väg och ett sätt och det är väl bra med tanke på hur olika alla vi människor är. Det är bara att prova sig fram och kämpa på tills att du finner din väg och vad som funkar bäst för dig men välj det som ger dig kärlek, glädje och balans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar