© Ulrica Sundqvist (fotograf Johan Gunséus, Umeå, www.gunseus.com)

tisdag 17 januari 2012

Grön vitaliserande drink

Den här drinken lärde jag mig av min syster som håller på att läsa till akupunktör. Den kan säkert varieras efter tycke och smak. Det viktiga är att den innehåller mycket av mörkgröna blad och grönsaker, då ju mörkare grönsakerna är desto mer skyddande och näringsviktiga ämnen innhåller de, som vitaminer, mineraler, spårämnen, enzymer, flavonoider m m. För min egen del är denna drink jätteviktig sedan jag gått över till vegetarisk mat. För det är lätt att man börjar äta massor av kolhydrater i stället och för mig som är kolhydratberoende är det ingen val jag kan göra, så jag måste finna andra vägar. Drinken är inte bara viktig för mig för att den innehåller mycket näringsrika ämnen utan för att den också skapar en mättnadskänsla samt tar bort mitt sug efter sötsaker. Jag dricker ett glas under förmiddagen och ett glas på eftermiddagen, då håller jag en bra balans i min kropp.


Min gröna drink innehåller
      • 1-2 nävar bladspenat eller ruccola, ruccola ger lite beskare smak så tycker du inte om det använd spenat i stället eller någon annan sallad som jag har för tillfället
      • 3-4 st broccolibuketter
      • 1 avocado
      • ibland har jag i lite hackad spenat om jag inte använder bladspenat
      • basilika, färsk, fryst eller torkad beroende på vad jag har hemma
      • Torkad nässla
      • 1 frukt, jag använder nästan alltid en liten banan, för jag tycker att drinken blir godast då
För att kroppen skall kunna ta upp alla ämnen på bästa sätt behöver man köra alla ingredienser i mixer på minst 1200W. De är ganska dyra att köpa in. Elgiganten hade en mixer för runt 1000 kr som var på det W-antalet men när jag äntligen fått tummen ur rumpan och skulle köpa den strax innan jul, så hade de plockat bort den ur sortimentet. Tänkte att jag skulle ringa dit och kolla vad som hänt men tillsvidare kör jag min mixer som är på 900 W, det blir väl lite mer jobb för kroppen att bryta ner ämnena bara. Som sagt tveka inte att själv prova dig fram bland de gröna bladen och grönsaker och hitta vilka produkter som passar dig men ur näringssynpunkt och ersättning för annat mål är ovanstående drink kanon. Lycka till! Ljus och Kärlek ! /Ulrica

1 kommentar:

  1. Glömde att skriva att det skulle vara vatten i också. Mängden tar man utifrån smak och tycke. Jag vill ha mina drinkar lite tjockare för det skapar mättnadskänslan. Ibland använder jag havremjölk.

    SvaraRadera