© Ulrica Sundqvist (fotograf Johan Gunséus, Umeå, www.gunseus.com)

tisdag 10 januari 2012

Mina kosterfarenheter och Dagens recept 120110

Maten har varit min stora stötesten i det här livet. Så här efteråt förstår jag nu varför men ändå är det väldigt svårt att skapa en förändring då beteendemönstret rotat sig så djupt.
Min känslighet och öppenhet gjorde mig mottaglig för de flesta energier i denna värld och det har yttrat sig som många obalanser på många sätt. Maten har varit ett sätt att försöka skapa balans i mig, då maten jordar. Det är bara det att om man har stora obalanser och försöker fixa det med mat, då krävs det ett väldigt stort matintag :) Till en början var det att försöka få ordning på den övervikt som jag bar på som gjorde att jag började förändra min kost. Det har verkligen svängt från strikt hälsokost till vräka i sig värsta skiten. Sakta och säkert arbetar jag mig mot en bättre och bättre kost och som allt annat, precis som jag skrivit i tidigare inlägg, ju mer man jobbar med att skapa positiva förändringar desto tydligare får man se problemen man bär på och skapar i sitt liv. Det som har varit den stora läkningen är att ju renare man blir och ju bättre man äter, desto jobbigare får man det varje gång man går tillbaka till att äta sånt som kroppen inte mår bra av.

Jag har läst kost- och näringslära och basmedcin under dessa år som jag jobbat med att skapa förändringar för min fysiska kropp. Det är viktigt för mig att ha en grundförståelse för kroppen hur kroppen fungerar, för att kunna skapa en varaktig förändring. Min egen kropp har också varit till oerhörd hjälp, för varje gång som jag ätit något som inte var bra för mig, har jag fått mycket tydliga tecken på obalansen som maten skapat.
Förutom alla konserveringsmedel, e-produkter och annat onaturligt skit som kroppen inte vill ha, vill min kropp att jag ska undvika gluten, mjölkprodukter och soja. När jag äter gluten, så slutar min förbränning att fungera i kroppen och jag går upp i vikt i rasande fart, dessutom slutar mina tarmar att fungera och kroppen får inflammationer och smärta i alla muskler och leder. En annan signal på att jag inte mår bra av gluten är en väldigt skarp, strålande smärta i huvudregionen som byter plats hela tiden, även molande huvudvärk, som jag i stort sett aldrig haft i mitt liv. Mjölkprodukter är kända inom den alternativa medicin att ha stor påverkan och skapa obalanser i vårt hormonsystem, för min egen del har det bidragit till att jag utvecklat endometrios(men som jag håller på att få bort nu). Varje gång jag faller tillbaka och börjar äta mjölkprodukter, så sväller mina bröstkörtlar igen och skapar ömhet och total stagnation i bröstområdet, även konstant pmskänsla uppstår. Mjölk är något som barn och djur äter tills att kroppen kan äta vuxen föda, inte hela livet. Dessutom processar man mjölken så mycket innan den får säljas, som jag tror förändrar dess huvudsakliga karaktär till något som skapar problem i ens kropp. Flera jag pratat med som har eller har haft mjölkallergi eller laktosintolerans, kan utan problem dricka obehandlad mjölk som kommer direkt från kon. Soja vill jag inte ens prova mer, för det blir totalhaveri i magen med diarré. Kött har min kropp svårt att bryta ner och ju mindre jag äter desto svårare får jag att äta det. Så det är underbart vad kroppen själv kan visa en, vad som inte är bra och skapar problem.

Svårigheten är, när kroppen är riktigt nedgången och fylld av dålig mat så är ens egna mottagningsförmåga för kroppens signaler nedsatta. Man har ofta ingen kontakt med sin kropp utan man stoppar i den vad sinnet vill att man ska äta utan tanke på vad den fysiska kroppen egentligen mår bra av och önskar. När det gått riktigt långt slutar den signalera och det är då man kan drabbas av mycket svårare sjukdomar, som bara kommer pang och bom. Så jag är väldigt tacksam för de krämpor som jag har, då de signalerar till mig att jag inte gett min kropp en bra kost.

Mat idag innehåller inte bara ämnen som är skadligt för vår fysiska kropp, utan maten bär också negativ energi. Om man är fylld av stress och dåliga tankar när man odlar mat eller behandlar djur illa och stänger in dem i trånga utrymmen i väntan bara på att det ska bli slaktad när den uppnått rätt ålder eller vikt, så förs den energin över till djuret, grönsaken eller vad det är man producerar. Jag känner av detta mer och mer, vilken mat som kommer med en positiv energi och vad som har en sämre energi. Om man vill helas till fullo är det jätteviktigt att också se till denna energiaspekt. Så odla så mycket du kan själv och för in kärlek i det du skapar och ska äta. Kan du inte odla själv, så köp så mycket ekologiskt som möjligt. Känn in vad din kropp säger. Vilken mat mår den bra av? Vilken energi kommer maten med som du handlar? Rena maten både fysiskt och energimässigt och fyll den med kraft och kärlek innan du äter den!

För mig är den vegetariska vägen den rätta, för jag känner det i hela mig. Min kropp blir så lycklig och fungerar så bra när jag äter vegetarisk mat utan några konstigheter, bara vanlig enkel mat.
Svårigheten med vegetarisk mat för mig, är att hitta recept som jag blir mätt av, för jag är ingen människa som kan leva på grönsaker, då kraschar min mage. Linser och böner har jag kämpat med, för jag vet hur bra och viktig de är ur näringsynpunkt. Därför blir jag överlycklig varje gång jag hittar ett recept som är gott och som jag blir mätt av. Idag vill jag dela med mig av ett sådant recept och har du några recept som är vegetariska, mättande och utan gluten, mjölk och soja, skulle jag bli överlycklig om du delade med dig det till mig.

Ljus och kärlek samt smaklig måltid!  Ulrica


Linssoppa
1 gul lök, 2 dl röda linser, 3-4 potatisar, 1 liter vatten
2 grönsaksbuljongtärningar, 3-5 msk ajvar relish (beroende på styrka)
 Löken hackas och fräses i en större panna, skär potatisen i tärningar. Häll i vattnet och övriga ingredienserna och koka sakta till potatisen och linserna är färdiga. Skär man potatisen i små tärningar, vilket jag tycker är godare, så tar soppan inte lång stund att koka, ca 10 min. Enkelt, mycket gott och mättande. Om jag behöver lite extra protein brukar jag äta den med ett kokt ägg till.

2 kommentarer:

  1. Du skriver "rena matenenergimässigt", skulle det fungera att ex lägga ut olika kristaller på åkrar där det odlas grönt, inne på slakterier etc? Är det isåfall något man skulle kunna göra även hemma, lägga kritaller i kylskåp, skafferi osv.?

    SvaraRadera
  2. När det gäller odling så är det viktigaste att sluta sprida gifter bara för att maten skall hålla sig längre. Det skulle behövas mååånga kristaller om vi skulle rena maten den vägen. Vi måste även tänka på allt avfall som vi producerar genom vår konsumtion också går tillbaka till jorden som gift. Så för att påverka att våra åkrar blir renare så är nog den viktigaste faktorn att vi ser över vår konsumtion och det gift som vi sprider vidare genom att vi slänger saker som innehåller gifter, mat som innehåller ohälsosamma saker, bilavgaser m m, det finns många saker man kan se över i sitt liv som bidrar till att vår jord förgiftas. Våra hem innehåller så mycket gifter inte bara i maten, utan även i alla saker vi har i vårt hem. Har du inte sett Underkastelsen av Stefan Jarl så se den. Har du möjlighet kan du alltid bidra till detta genom att odla egen mat, så mycket du kan. Kanske dax att införskaffa en liten kollonilott ;) När det gäller mat som vi äter så använder jag mig av Reiki energi för att rena maten jag äter samt att jag köper ekologisk maten där man inte tillsatt några gifter. Jag har inte jobbat med kristaller så mycket med mat men det har varit mer ur en praktisk synvinkel, då det är snabbare och lättare att använda Reikin. Det betyder inte att man kan göra det. Det finns flera stenar som har renande förmåga men den som renar kraftigast är nog Bergkristall. Jag känner att jag måste undersöka detta lite närmare med att använda kristaller för att rena mat. Däremot har jag sedan länge använt kristaller i vattnet jag dricker för rening och få i mig andra egenskaper som jag behöver, så det rekommenderar jag varmt. Mina katter som snart är 15 år, har jag Bergkristall och Röd jaspis i deras dricksvatten. Dels för att rena men även fylla på med ny vitaliserande energi samt jaspisen är mycket bra för den fysiska hälsan och det behövs på två "gamlingar" :)

    SvaraRadera