© Ulrica Sundqvist (fotograf Johan Gunséus, Umeå, www.gunseus.com)

måndag 2 april 2012

Gurkmeja



Jag har en fysisk kropp som är jättestagnerad energimässigt. Största orsaken är nog att jag inte ätit bra kost, som istället stoppat upp systemet.Jag har läst om Gurkmeja förut och provat någon enstaka gång men härom dagen påminde min syster, som läser till akupunktör, mig om dess funktion. Gurkmeja är väldigt frigörande av stagnationer och speciellt om man knölar i kroppen som kommer ur stagnation. Jag stagnationsknölar längs hela utsidan av båda låren, där gallblåsemeridianerna går. Så i går tillsatte jag Gurkmejan i maten till lunchen. Nu vill jag i följande beskiva vad för fantastiskt som hände. Jag brukar alltid säga att om det är någon som vill forska om något så ska de använda mig, för min fysiska kropp visar på en gång symtom på det som jag stoppar i mig.

Rekommendationen är lite olika, om jag läser min alternativbibel av Dr Norman Shealy "Illustrerad uppslagsbok om Naturliga Läkemede, den bästa investering jag gjort, tyvärr går den inte att köpa ny längre men jag hoppas att den kommer ut i reviderad form någon gång i framtiden, rekommenderar han utifrån Ayurvedisk medicin, 1 tsk gurkmeja pulver i 2½ dl varm mjölk 3 ggr/dag. Själv skulle jag inte rekommendera mjölk då den arbetar tvärs emot Gurkmejan och skapar stagnation. Av min syster fick jag rådet ½-1/3 tsk gurkmeja per dag. Då jag vet hur enormt känslig jag är och reagerar starkt på minsta lilla, så tillsatte jag den lägre doseringen ca 2 krm, t o m denna lilla dosering satte fart på systemet. Det gick väl en så där halvtimme till en början utan att jag märkte något särskilt men sedan kom jag på att jag inte druckit så mycket vatten under dagen och utan att tänka mig för svepte jag 3 dl vatten. Då blev det fartta, som vi säger här i norrland. Gurkmejan sveptes ut i systemet.

Det fanns en sammanhängande kontinuitet i de symtom som uppkom och det var att symtomen på varje ställe visade sig ca 5 min och sedan tog det ca 5 min mellan symtomen, då allt var som vanligt, innan något nytt visade sig. Till mina symtom skall också tilläggas alla skakningar och frossbrytningar som jag alltid får när jag ätit något som min kropp inte tål eller om jag intar något som sätter igång och frigör. För alltid när man frigör blockeringar eller renar kroppen så frigörs de gifter som kroppen samlat på sig i cellerna. Därför ska man aldrig bli rädd om man börjar att förändra sin kost, dricker te som renar eller tar örter som är igångsättande eller renande, för det är en läkekris som sker. Det viktigaste är att man följer doseringar på vad man får inta för att det inte ska vara skadligt och gärna minskar ner doseringen till en början om man är känslig och reagerar lätt som jag gör.

Symtom 1; jag har en knöl på halsen som jag upptäckte i början av februari och som jag ska in och kolla upp i morgon. I denna knöl kom en enorm smärta och det sprängde så jag visste inte var jag skulle ta vägen.

Symtom 2; en enorm hetta i magen och tunntarmen

Symtom 3; en kraftig smärta över hjärtat, blev nästan rädd att hjärtat höll på ge upp men insåg ganska snabbt att smärtan och strålandet kom från området över mjälten.

Symtom 4:  svidande ögon

Symtom 5; ont längst upp i halsen, precis så där som när man håller på att bli förkyld, fast denna gång bara på vänster sida.

Symtom 6; igångsättande av tjocktarmen och tarmtömning.

Alla som är kunniga i TCM och Ayurveda kan nog förstå mina symtom som uppstod, utifrån min stagnation/kyla problematik jag har i min fysiska kropp. Så himla häftigt, att genom gurkmejan få se vart i min fysiska kropp jag hade mina stagnationer. Det kändes precis som när läkare sprutar in kontrastvätska för att se blockeringar, fast Gurkmejan går ett steg längre och öppnar på blockeringarna i sin framfart.

Kommer fortsättningvis att inta 1 krm gurkmeja i min gröna drink varje morgon för att hjälpa systemet att vara i fritt flöde, få se om jag kan öka doseringen efter ett tag. Så har du precis som jag en fysisk kropp som är stagnerad, trög, trött, kall och låg på energi, prova gärna gurkmeja ett tag få se om det frigör de stagnationer du har.

OBS! Gurkmeja skall inte intas vid graviditet eller om man har någon inflammation i Levern!, enligt Dr Shealy. Dessutom skall du inte använda den om du försöker bli gravid, då den kan försvåra resultatet.

Sist men det allra viktigaste, ät mat som ger dig och din kropp hälsa, kärlek och frihet!

Ljus och Kärlek!  /Ulrica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar