© Ulrica Sundqvist (fotograf Johan Gunséus, Umeå, www.gunseus.com)

lördag 28 april 2012

Tips för att minska köp- och slängvanan

En av mina fula ovanor var att kasta bort fryspåsarna efter att de använts en gång. Inte bra! Då jag fortfarande känner att jag behöver dem i min vardag och inte hittat något annat bra alternativ, så vill jag inte sluta att använda dem ännu. Däremot så diskar jag dem nu och de kan användas till att frysa in nya saker. Jag brukar lägga dem i en skål med lite diskmedel eller såpa att ligga i över natten och byter vatten dagen där på. När jag sköljt dem klart, hänger jag ut dem för att de ska få torka. Tänkte att jag skulle prova att köra dem i tvättmaskinen tillsammans med annan tvätt, borde funka lika bra det.
Detsamma gäller den kära hjälpredan  ”disktrasan”. Den kokar jag i kastrull på spisen med lite tvättmedel. Den går också bra att köra i tvättmaskinen tillsammans med annat man tvättar.  Diskmaskinen är också ett alternativ, där i rengör jag också min diskborste med jämna mellanrum, så blir den som ny igen. Min disktrasa byter jag inte ut ofta. Den är som en kär gammal (men ren) vän! J

Däremot har jag fortfarande problem med att lyckas få med mig tygkassar när jag åker och handlar på affären. Det slutar alltid med att de är hemma när jag kommer dit och tvingar mig att köpa plast- eller papperskassar, som sedan läggs på hög. Vad gör man för att få med sig dessa tygkassar som vägrar infinna sig i ens medvetande just när man åker. Jag tänker tanken då jag planerar för att åka och inser fakta när jag kommit på affären.
Har du något förslag på saker man kan återanvända och förnya för att inte behöva köpa nytt hela tiden?
Ljus och Kärlek!   /Ulrica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar