© Ulrica Sundqvist (fotograf Johan Gunséus, Umeå, www.gunseus.com)

lördag 19 maj 2012

En godnatt saga för era barn/barnbarn


Vill rekommendera denna underbara bok av Lena Sjöberg med titeln ”Tänk om”. Min son fick den av sina kusiner för snart två år sedan och vi har läst den så många gånger sedan dess och den blir bara bättre och bättre. På ett barns nivå förmedlar den kärleken man som vuxen har till barnet och den önskan man har att barnet skall få det allra bästa i sitt liv. Med hjälp av rim och ett berättande som läses som det är jag och mitt barn som upplever det som boken förmedlar med naturens och djurens hjälp får man vara med om olika äventyr. Köp den för att använda själv eller ge bort, en perfekt present till något barn. På Adlibris tar de 94 kr för den.

Här kommer ett stycke ur boken. 

”Tänk om du var fiskmås och du min lilla trut
Bland sjöbodar och segel, där lekte vi tittut
Och kurragömma mellan kyrktorn och höghus och balkonger
Se upp här kommer vi bland flygplan och ballonger
En knarrig ek blev lekpark, ett körsbärsträd ett fik
Våra cirkuskonster! Himmel! Vilken luftakrobatik!
Till söndagsmiddag bjöd jag dig på skalbaggsomelett
Och sillpudding med spiggsås till skärgårdsefterrätt
Sen kurar vi intill varann i vår fiskmåskoloni
Min unge, du ska alltid vara lycklig stark och fri!”

Vi läser den med jämna mellanrum och speciellt om vi haft en jobbig dag och behöver få avsluta dagen med glädje, kärlek, trygghet och närhet.  Precis det förmedlar denna bok på sitt speciella sätt och vi kan släppa dagen som varit och drömma oss in i fantasin och känna det speciella band vi har till varandra och känna tryggheten och kärleken i vår relation, som mor och son.

Ljus och kärlek!   /Ulrica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar