© Ulrica Sundqvist (fotograf Johan Gunséus, Umeå, www.gunseus.com)

lördag 4 augusti 2012

Medberoende


Jag har vikt hela mitt liv till att ta hand om andra människor och göra deras liv lättare, löst deras problem samt hjälpt dem att hitta nya vägar. Många gånger har jag själv sedan stått kvar och funderat hur det kommer sig att jag själv aldrig tar mig någon vart, utan att mitt liv bara står och stampar på samma ställe. Jag har i mitt personliga liv dragit till mig män som behövt struktur, som behövt en mamma.

Nu har jag äntligen landat i detta med hela mitt hjärta och verkligen insett vilka destruktiva mönster jag har som drar till mig så många svårigheter i mitt liv. Som medberoende tror man sig ha kontroll på allt, sig själv och sin omvärld. Så när jag läste om medberoende för ett par år sedan så kände jag igen mig i mycket men jag tyckte att jag hade kontroll på mig själv och visste vad jag gjorde. Jag fått lära mig den svåra vägen, för om man inte tar till sig eller uppmärksammar vilka mönster man bär på och skapar de förändringar som behövs kommer universum att göra livet tuffare och tuffare. För än om man inte är redo för att ta itu med den problematik man lever med så kommer det ändå att fortsätta ställa till problem och accelerera i sina ”biverkningar”.

När man är medberoende så ger man och ger och ger och ger….. med innebörden att energiflödet utåt till andra är stort medan energiflödet in till sig själv är i stort sett obefintligt. Då man hela tiden har sån fokus på att göra livet bättre för andra och tror sig få en tillfredsställelse i det så har man också stora svårigheter att ta emot något av någon annan. För mig ledde detta till, som jag skrivit tidigare, ”god natt” för lite över ett år sedan. Då hade jag gett ”ihjäl” mig både i jobbet och privat, då fanns det ingen energi alls kvar längre. Min fysiska kropp hade börjat signalera kraftigare genom att uppvisa tecken på ökad ohälsa och förra året så tog det även slut känslomässigt och mentalt. En medberoendeproblematik blir inte bättre av att man är högkänslig som jag är, tvärtom.

Nu har jag haft ett år av starkt helande att bli medveten om alla de mönster som gjort att jag hamnat där jag gjort. Jag kommit till uppbyggnadsfasen av mitt liv, att hitta mig själv, vem jag är och vad jag älskar. Jag har från flera håll fått till mig orden  – vad älskar du att göra? Till en början var dessa ord för mig svåra att förstå och jag hela tiden bara återkom till, att hjälpa andra. Mönstren är så starkt inrotade att det är skrämmande, för jag har inte en susning vem jag är och vad jag älskar. Doreen Virtue skrev på Facebook i dag  ”Do what you love and the money will follow”.  Jag vet inte vad jag älskar att göra, förutom att vara ute  i naturen och om jag inte vet detta, hur ska jag kunna hitta min passion som kan ge mig den ekonomi som möjliggör för mig att verkligen ta itu med allt i mitt liv, få tillbaka min frihet igen? Så för att få ordning på mitt liv måste jag nu ta reda på vad som ger mig kärlek, vad som fyller mig med energi. Men jag har inte blekaste aning för jag är så van att fylla och se andras behov och inte mina egna.


Till er som känner igen er i detta och förstår att ni har ett medberoendeproblem eller känner någon som lever med detta, så rekommenderar jag att ni läser boken 

Bli fri från ditt medberoende - 

sluta kontrollera andra, börja bry om dig själv

av Melody Beattie, kostar 170 kr på Adlibris http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172975342  






Jag läste min senast för 2 veckor sedan och då landade jag äntligen i hjärtat vilken problem detta skapade i mitt liv och vilka förändringar jag måste göra. Sedan sålde jag iväg boken som ett tecken på att nu är detta klart och jag släpper det för att leva balanserat och kärleksfullt med tyngdpunkten på mig i själv resten av mitt liv.

Glöm inte att be dina fantastiska hjälpare ovan och på jorden om hjälp för att kunna ta dig ur detta. Som medberoende tror man sig fixa allt själv men det gör man inte och det första steget till tillfrisknande är att öppna upp och lära sig ta emot hjälp från sin omvärld.

Ljus och kärlek!   /Ulrica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar