© Ulrica Sundqvist (fotograf Johan Gunséus, Umeå, www.gunseus.com)

onsdag 13 juni 2012

Dödsångest


I veckan har fått uppleva hur det är när kroppen slutar fungerar som den ska och känslorna och tankarna som kommer ur detta. Jag har en cysta på halsen som växer från sköldkörteln. Var och kollade upp den på kirurgen i början av april och skulle tillbaka på återbesök efter tre månader. Läkarna hade en förhoppning att den skulle gå tillbaka av sig själv som dessa cystor oftast gör men min har fortsatt att växa. Den senaste månaden har jag även börjat få svårigheter med maten och att den fastnar i matstrupen ibland om den inte är tillräckligt tuggad.

I söndags skulle jag äta lunch och så slank det ner en gurkbit som jag inte han tugga klar ordentligt. Kände att den fastnade i höjd med cystan, ringde sjukvårdsupplysningen och fick rådet att avvakta några timmar. På em kändes det bättre, så jag åt lite mat på kvällen och efter det blev jag jätte dålig. En stor klump i halsen samt att det växte nere i bröstet och det tryckte på hela tiden, som jag ville rapa men det kom inget. När detta tryck kom så fick jag varken ner eller upp syre och det blev som tvärstopp i andningen. Senare på kvällen var det så jobbigt så jag tog bilen och åkte till sjukhuset. Tillbringade hela natten där, kom hem efter 3 på morgonen.

På vägen hem så upplevde jag fortfarande väldigt starka obehagskänslor med ett stort tryck över bröstet och klumpen i halsen. Det var precis som kroppen höll på att kväva sig själv. I den stunden på vägen hem insåg jag, att detta är en känsla som jag upplevt många gånger tidigare. Detta är känslan som jag har ångest inför när jag tänker på den dagen jag ska dö. Jag är inte rädd för döden i sig men jag är otroligt rädd för själva dödsögonblicket. I mitt hjärta så vet jag att detta är det som jag så många gånger har upplevt just när jag dött i mina tidigare liv. Känslan av maktlösheten, paniken och känna hur andningen blir sämre och sämre och man får varken luft ut eller in. Det tar bara stopp och det är då man dör. Som tur för mig så var dessa upplevelser kortvariga och kunde börja andas igen.

Det finns flera orsaker till att detta hände, just nu.
1.    Att jag skulle få hjälp med cystan tidigare och avlägsna den. Akuten skickade en prio 1 till kirurgen, så jag skulle få komma på återbesöket mycket tidigare och se vad vi ska göra med den.
2.    Fritt flöde av livsenergin. Att få kontakt med min dödsångest och rädsla och lära mig släppa taget om det och tillåta det som sker att ske är ett viktigt steg att avlägsna mitt kontrollbehov ännu mera och tillåta livet att flöda obehindrat.
3.    Läka och släppa allt det gamla som jag bär på i mitt hjärta och min själ. Jag håller nu på med ett enormt helande av mina känslor och mitt hjärta. Prövningar kommer att dyka upp allt eftersom så jag kan släppa och läka all rädsla som blockerar mig.
4.    Förändring av kosten och ätandet. Efter denna händelse kan jag knappt äta och varje gång jag äter så vill det fastna mat i halsen eller så blir jag jätte dålig med ett enormt tryck i bröstkorgen som den vill sprängas. Jag har tidigare bett om hjälp när det gäller ätandet för jag klarar inte av själv att ställa om kosten som jag önskar och sluta med mitt okynnes ätande. Så detta ser jag som ett svar på mina böner att förändra detta helt och fullt. Annars kommer det att bli mycket obehag för mig.

Allt det jag beskriver har jag bett om hjälp med i mina böner, dock inte att det skulle ske på detta sätt men man får den hjälp man behöver för att göra de förändringar som man vill. Det gäller bara att man kan ställa sig utanför själva situationen och på ett objektiv sätt se, varför sker detta och vilken hjälp får jag av denna händelse. Något som jag börjar vara en liten expert på numera, efter allt jag varit med om i mitt liv. Antingen så ser man det positiva i det hela och förändras eller så ger man upp, blir maktlös och bitter resten av sitt liv. För mig är valet inte svårt, för mig handlar det om att överleva och göra mitt liv bättre och bättre för varje dag som går. Utvecklas, förändras till ett bättre och lyckligare välmående. Så de prövningar ni har i livet, ställ er utanför situationen och se vad vill livet hjälpa er med genom detta. Vad behöver du förändra och släppa men framför allt vilken rädsla har dragit till dig det här. Gå in i rädslan och möt den, släpp den och känn friheten i din själ, hjärta, känslor och tankar. 


Det är healing på hög nivå!








Tack mina älskade hjälpare som dagligen hör mina böner och kommer med sån kraftfull och bra hjälp som ger mitt liv läkande, frihet, överflöd, framgång, hälsa och självförverkligande. Jag tackar den gudomliga kärleken som hjälpte mig att hitta tillbaka till ljuset igen och följa dess väg resten av mitt liv.





Ljus och kärlek till era liv!  /Ulrica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar