© Ulrica Sundqvist (fotograf Johan Gunséus, Umeå, www.gunseus.com)

måndag 30 januari 2012

Endometrios

En stor artikel i Aftonbladet idag om Endometrios efter att en ung kvinna avlidet utan att få hjälp.
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article14287937.ab

Jag började märka mina förändringar efter att jag fött min son för fyra år sedan. Den stora smällen kom för 2,5 år sedan, då jag i samband med menstruationen fick så hög feber och kraftiga buksmärtor att min sambo fick köra in mig på akuten. Jag blev inlagd på kirurgavdelningen, röntgades och fick ta massor av prover men man kunde inte hitta något. Fick antibiotika och efter 2 dagar skrev jag ut mig själv. Eftersom jag inte kunde äta så bra efter detta, så lade jag om min kost, slutade med det mesta och åt mest kokt mat. Rasade i vikt och kände inte av smärtorna de närmaste året men för 1½ år sedan så började det igen och jag blev jättedålig, vill poängtera att jag under denna tid åter börjat äta min vanliga kost av  mjölk, vete och kaffe. Började söka på nätet utifrån mina symtom och när de brukade uppkomma. Hittade en artikel om Endometrios och sökte därefter till Kvinnokliniken på Norrlands Universitets sjukhus, där jag fick genomgå en titthålsoperation för ca 1 år sedan och fick diagnostiserat att jag hade Endometrios. Den hjälp jag fick att hantera detta var till en början morfintabletter och sedan efter diagnosen p-piller men eftersom jag inte mår bra på att äta hormoner har jag aldrig tagit dem. Jag har istället valt att satsa på att ställa om kosten och utesluta möjlkprodukter som sedan länge varit känt inom alternativmedicinen ha stor negativ påverkan på hormonsystemet och underlivsorganen. Även slutat med vete och kaffe som i sig skapar inflammationer i kroppen och därmed också förvärrar Endometriosets inflammation. Som extra hjälp använder jag mig av homeopatmedel. Läste mig till att medelet Sepia skulle ha en bra effekt men jag har valt till en början att fokusera på att dämpa symptomen med Hepar, som är homeopatins antibiotika och jobbar på inflammation och infektioner.

Den fysiska kroppen är fantastisk, för så länge som jag håller mig till det ovan nämnda, så har jag normala menstruationssmärtor men om jag äter felaktigt, som jag nu gjort över julen 
:(  blev januari månads menstruation inte så rolig och jag var tvungen att åter igen använda mig av de morfinvärkmedel som jag tillskrivits. Så det är bara att kämpa på och ge kroppen de bästa förutsättningarna för att läka och framför allt vara konsekvent så man inte avbryter läkningsprocessen. Lider du själv av endometrios eller prostatit, som jag idag lärt mig är männens form av endometrios, dela gärna dina erfarenheter här, skulle vara intressant att höra om hur denna sjukdom yttrar sig för dig

Framför allt börja ta mer ansvar för din egen hälsa och sitt inte och vänta på att läkemedelsindustrin skall producera något gift att stoppa i dig och fortsätta tjäna enorma summa pengar på. Det finns bättre och skonsammare hjälpmedel att få. Se över din kost och kontakta en homeopat och/eller alternativmedicinare inom annat område för att få hjälp med dina problem.
Vill även upplysa att det finns en endometriosförening i Sverige där du kan få råd och stöd. Önskar dig ett stort tillfrisknande från denna sjukdom.
http://www.endometriosforeningen.com/site/

Ljus och kärlek till Dig! /Ulrica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar